sobota, 29 grudnia 2012

Book-Trotter. Niemcy.

Tytuł: Niekończąca się historia
Autor: Michael Ende
Czyta: Włodzimierz Nowakowski
Czas trwania: ~15 godz. 32 min. 17 s.

Wielu z nas zna tą opowieść jako filmową adaptację. Ja nie znam. Nigdy nie ciągnęło mnie do tego typu opowieści.
Ale, ze względu na wyzwanie Book-Trotter i literaturę niemiecką wybraną na ten miesiąc postanowiłam spróbować.
I co z tego wyszło? Przesłuchałam :)
Ale przyznam, że historia nie zachwyciła mnie do tego stopnia, żeby zachęcić mnie do obejrzenia filmu.
Nie mniej, książka jest dość ciekawa.
Bastian, uciekając przed prześladującymi go kolegami trafia do antykwariatu. Przypadek sprawia, że w jego ręce trafia książka, którą bez wiedzy właściciela zabiera do domu. Dzięki lekturze przenosi się w cudowny świat Fantazjany.
Krainie tej grozi niebezpieczeństwo. Stopniowo zaczyna znikać. Władczyni Fantazjany - Dziecięca Cesarzowa - zapadła na poważną chorobę, a wraz z nią umiera cała kraina. Jedynym ratunkiem jest nadanie władczyni nowego imienia. Nadać go może jedynie człowiek. Dawnymi czasy ludzie często odwiedzali Fantazjanę, lecz od dawna żaden ich przedstawiciel nie odwiedził zaczarowanej krainy.
Na poszukiwania wybawcy wyrusza Atreju.
Okazuje się, że to właśnie Bastian jest tym wybawicielem. W magiczny sposób przenosi się do krainy z książki, nadaje władczyni nowe imię: Dziecię Księżyców i w ten sposób ją uzdrawia.
 Jednak chłopiec zapomina kim był przed przybyciem do Fantazjany. Przyjaciele próbują pomóc mu w powrocie do jego świata, jednak nie jest to łatwe, gdyż Bastian otrzymał od Dziecięcia Księżyców Auryn, który spełnia jego marzenia i chłopiec wcale nie ma ochoty wracać. Stopniowo jego wspomnienia o wcześniejszym życiu zanikają. Oczywiście wszystko kończy się dobrze, a Bastian przeżywa fascynującą podróż.

Tytuł: Dziadek do orzechów
Autor:Ernst Hoffmann
Czas odtwarzania: 2h 37'

Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia w domu radcy. Dzieci nie mogą doczekać się prezentów. Wreszcie nadchodzi Wigilia. Dzieci dostają wiele cudownych prezentów. Ojciec chrzestny, sędzia Droselmajer przynosi im piękną ruchomą zabawkę, którą rodzeństwo szybko się nudzi.  Jednak małą Klarę zafascynował inny prezent - dość skromny Dziadek do Orzechów. Dziewczynka bawi się nim długo, jednak jej brat, Fred, psuje go. Zrozpaczona Klara postanawia się zaopiekować nieszczęśnikiem.
Zostaje z nim aż do zapadnięcia zmroku i nieoczekiwanie przenosi się do zaczarowanego świata, w którym Dziadek do Orzechów staje się walecznym młodzieńcem, któremu zagraża Król Myszy.

Jest to ciekawa i bardzo klimatyczna opowieść. Jak znalazł na Święta Bożego Narodzenia.

Książki przeczytałam w ramach wyzwania Book - Trotter.

 

2 komentarze:

  1. Poczułam się oburzona! ;) Toż "Niekończąca się historia" to perła mojego dzieciństwa! Oczywiście film, nie książka... Może sam film wybitny nie jest, jego fenomen polega raczej na sentymencie, który do niego czuje pokolenie urodzone w połowie lat 80, albo i nieco wcześniej ;) A czy pojawia się latający pies? Uwielbiałam go... I w filmowej adaptacji tą krainą była Fantazja, nie Fantazjana :) Chyba skuszę się, obudziłaś we mnie nostalgię ;)
    A "Dziadka do orzechów" nie znam. Swoją drogą niechętna jestem audiobookom, choć może mi się to zmieni (jak zmieniło się w przypadku e-booków).

    OdpowiedzUsuń